Ventilové vůle Suzuki GS500E

Kategorie: Suzuki GS500E

Výrobcem udávaný interval kontroly je každých 6 000 km.

Výrobcem předepsané vůle ventilů jsou v rozmezí 0,03 – 0,08 mm.

Dotahovací moment šroubů víka ventilů je 13 – 15N*m.

Údaje z manuálu

Kontrola6 000 km
Vůle0,03 – 0,08 mm

Požadavky

  • Nástroj Suzuki pro vyndání podložky ventilů
  • Měrka vůlí
  • Nové těsnění pod víko ventilů, staré lze ještě jednou použít, pokud vypadá vpořádku.
  • Silikonové těsnění do vysokých teplot

Postup

  1. Sundejte sedlo, plasty, nádrž a kryt víka generátoru signálu (kulatý kryt na pravém boku motoru).
  2. Nad víkem ventilů si uvolněte prostor, odstraňte lanka a kabely.
  3. Postupně povolte všechny šrouby víka ventilů a dobře si zapamatujte jejich pozice.
    Suzuki GS500E víko ventilů
  4. Sundejte víko ventilů.
  5. Klíčem natočte ve směru hodinových ručiček klikovou hřídel na rysku dle manuálu (to je jak jste sundali kulaté víko generátru, tam uprostřed).
  6. Tam, kde je zvedlá vačková hřídel od ventilu, změřte mezeru k podložce.
    Ventilové vůle - vačka
  7. V případě nežádoucí odchylky nástrojem od Suzuki nadzdvihněte vačku a vyměňte podložku. Je to matematika a dejte pozor: „ Když je vůle malá, dáváte menší podložku a naopak.“ Podložky se při vkládání promazávají motorovým olejem.
  8. Po nastavení zbylých ventilů otočte opět klikovou hřídelí o 360° zase na rysku a měli byste mít k dispozici i zbylé ventily, změřte a popřípadě obměňte podložky.
  9. Po výměně byste měli ještě jednou zatočit klikovou hřídelí o 360°, aby si vše sedlo a pak znovu přeměřit vůle.
  10. Při montáži víka zpět malými body připevněte těsnění silikonem do vysokých teplot, dejte si záležet hlavně tam, kde jsou špunty a víko přiložte.
  11. Šrouby dotahujte postupně a na předepsaný dotahovací moment.
  12. Zbytek už v opačném pořadí demontáže připevněte a můžete nastartovat.

Poznámky

  • Pod palivovou nádrží je třeba mít čisto, vyvarujte se zapadnutí nečistot do motoru vyčištěním všeho nad víkem ventilů.
  • Pozice šroubů jsou důležité, rozměry mohou být stejné, ale jejich nepatrná odchylka může mít nežádoucí účinek.
  • Měříme pomocí měrky s kovovými „plíšky“ různých tlouštěk. Někdy je potřeba zkombinovat dva i více rozměrů.
  • K zatlačení „hrnku“ ventilu a uvolnění podložky potřebujeme dílenský nástroj připomínající hák.
  • Vymezovací podložky na vymezení vůle ventilů se vyrábějí po skocích o 0,05mm(nenašel jsem jiné), je tedy těžké se trefit do předepsané normy 0,03 – 0,08 mm. Snažíme se přiblížit středu hodnot.