Gimp

Kategorie: Grafika, Open-source

Velmi podařený program na úpravu grafiky, obrázků a animací. Je multiplatformní a k dispozici i pro Windows. Podporuje zásuvné moduly, spoustu formátů, průhlednost, filtry a ještě mnohem více. Zvládneme s ním udělat i animaci. V oblasti open-source programů je špičkou.

Gimp zvládl vytvořit grafiku pro tento web.

Instalace

Instalaci programu GIMP je proveditelná pohodlně z repozitářů každé distribuce. Je dostupný také pro platformu Windows.

Alpine Linuxapk add gimp
Arch Linuxpacman -S gimp
CentOSyum install gimp
FreeBSDpkg install gimp
OpenSUSEzypper in gimp
Ubuntu, Debianapt install gimp

Kompilace

Pro kompilaci je nutné stáhnout zdrojový kód ze stránek www.gimp.org/.

./configure
make install clean

Nástroje

Pro vlastní úpravy a kreslení program skýtá velké množství nástrojů se kterými lze efektivně pracovat. Množství nástrojů lze rozšířit a samotné nástroje lze upravit, knihovny lze také rozšířit.

  • Výběr
    • Obdélník vybere obsah ve tvaru obdélníku
    • Kruh vybere obsah ve tvaru kruhu
    • Volný výběr vybere obsah ve vlastním tvaru
    • Přibližný výběr vybere podobné
    • Výběr podle barvy vybere barevně podobné
    • Výběr nůžkami
    • Vybrat popředí vybere obraz v popředí
  • Barevná pipeta extrahuje barevný vzorek
  • Přiblížení
  • Měřidlo
  • Posun
    • Zarovnání
    • Nástroj jednotné transformace
    • Otáčení
    • Škálování
    • Naklonění
    • Transformace pomocí úchytů
    • Prespektiva
    • Překlopení
    • Transormace pomocí klece
    • Pokřivit
  • Text
  • Plechovka vyplní barvou
  • Přechod vytvoří postupný přechod
  • Tužka
  • Štětec
  • Guma
  • Sprej
  • Inkoust kaligrafické kreslení
  • Klonování
    • Perspektivní klonování
  • Léčení léčí nepravidelnosti obrázku
  • Rozostřit
  • Rozmazání
  • Zesvětlení/ztmavení
Hlavní nástroje pro kreslení
Stopy kterými bude nástroj kreslit
Vzorky jako textury pro objekty
Nastavení písma
Filtry pro vytváření, předělávání a úpravu grafiky

Používání

Gimp používám převážně na úpravy obráků, jejich velikosti a formátu. Je výborný přesně na takové ty pozdější úpravy obrázků.

  • Průhledné kreslení – Jestliže přidáme alfa kanál, můžeme kreslit průhledně. Menu: Vrstva >> Průhlednost >> Přidat alfa kanál
  • Převod formátů – Stačí otevřít obrázek a uložit jej s libovolnou příponou, která určí formát uloženého souboru. Pro mé potřeby webu využívám formáty: jpeg, gif, png, ico, xpm.
  • Tvorba ikon – Přípony .ico a .xpm jsou vhodné pro ikony.
  • Animace – Vytváření animací nebylo nikdy jednodušší, jednotlivé vrstvy lze považovat za jednotlivé obrázky animace, stačí obrázek uložit s příponou .gif jako animaci.
  • Úpravy – Úpravy již vytvořených obrázků
    • Změna velikosti
    • Změna poměru
    • Ořez
    • Přidání vrstev
    • Sloučení
    • Převod formátů
    • Efekty
    • Vylepšení

Zde můžete vidět na videu jednoduchý příklad použití programu GIMP:

Tutoriály a jiné pomocné návody nalezneme na stránce www.gimp.org/tutorials.

Animace

Při vytváření animace používáme vrstvy jako jednotlivé prvky (snímky) animace. Na tyto vrstvy lze aplikovat další nastavení, parametry a efekty.

Zobrazení snímků (vrstev) v animaci

Doba trvání jednotlivých snímků lze nastavit v názvu jednotlivé vrstvy, na obrázku níže jsou vidět dvě vrstvy s rozdílnými dobami trvání 3000ms a 100ms.

Vytvoření animace s průhledným pozadím, kdy každý obrázek překryje předchozí vrstvu se řeší dispozicí políčka a volby jsou následující:

Volby při exportu průhledné animace
Kormidlo - animace
Ukázka animace

GAP a jak na to

GAP je rozšíření funkcionalit programu o skripty a zásuvné moduly. Pro běžné využití postačí si opatřit adresář scripts obsahující soubory s příponou .scm – to jsou skripty pro jednotlivé funkce. Dále potřebujeme zásuvné moduly plug-ins, které bývají spustitelné. Tyto dva adresáře ručně vložíme mezi adresáře v nastavení programu Gimp.

Adresář pro skripty
Adresář pro zásuvné moduly

Jakmile jsou adresáře skriptů a zásuvných modulů přidány, stačí spustit znovu Gimp a uvidíme vedle filtrů kategorii video.

Vytvoření animace pohybu

Pro souborový pořádek si vytvořím vždy adresář pro jednotlivou animaci, brzy totiž bude adresář plný animačních souborů. Vytvořím si adresář například animace a v tomto adresáři si vytvořím soubor projektu Gimp s příponou .xcf. Tento soubor můžeme pojmenovat libovolně, ale jeho konec včetně koncovky musí být -0001.xcf. Toto je první soubor animace, je v něm pozadí obrázku a prvky, se kterými pracovat nebudeme. Z tohoto prvního souboru si můžeme vytvořit duplikáty jako podklady následujících snímků animace. Zvolím kartu Video -> Duplicate frames a zvolím počet snímků animace (N times) – tím se mi vytvoří daný počet stejných snímků. Do prvního souboru si nyní mohu vložit vrstvu, kterou budu chtít rozhýbat a soubor uložit. Tento soubor musí být v Gimpu otevřen dvakrát a mohu začít tvořit dráhy jeho pohybu, zvolím kartu Video -> Move path. Objeví se okno pro tvorbu cest a pohybu, musí být zvolena vrstva, se kterou budu pohybovat, zde zvolím Stepmode = none, vyberu styl manipulace (Handle) a mohu začít tvořit body, jak se bude vybraná vrstva pohybovat. Potvrdíme výsledek a výsledek uvidíme pomocí VCR Navigator – SHIFT a současně tlačítko PLAY otevře v novém projektu celou animaci.

Cyklování odstínů

Jestliže mám obrázek, na který chci aplikovat funkci Hue cycle, vyberu kategorii Video -> Animated FX -> Hue cycle. Dostaneme na výběr o kolik políček se změní odstín během jednoho kroku, běžně používám hodnotu 10 a více.

Hue cycle

Níže je ukázka animace:

Vzorky – textury

Výběru a vrstvám lze přiřadit různé vzorky, které vyplní plochu anebo výběr texturou. Na videu níže můžete vidět, jak je to jednoduché: