Kawasaki Zr-7

Můj motocykl Kawasaki Zr-7 a naše společné zážitky, nesnáze i opravy

„Podrobnější ale i obsáhlejší diskuse a manuály mohou být na serveru www.motorkari.cz, odkud jsem čerpal většinu teorie i servisních manuálů.“

Úvodem o Kawasaki Zr-7

Kawasaki má co nabídnout, motor je čtyřválec vzduchem chlazený s osvědčenou historií u modelu Zephyr a objemem 738 cm3. Výkonem 57 kW stačí na kdejaký styl jízdy. Samotný výkon přichází už odspoda a plynule se navyšuje. Převodovka je pětirychlostní, chvíli jsem si zvykal na nové převodové poměry. Rám ve vyšších rychlostech plave, není to tedy supersport, ale když zatáhnu za plyn, Kawasaki ochotně vystřelí kupředu. Pohodlí je lehce nadprůměrné a otřesy takřka nejsou znát(výjimka je kolem 5000 ot/s).

První dojmy jsou/ příjemné, dostačující výkon neurazí. Jestliže mě „pětistovka“ s nákladem měla problém uvézt, s Kawasaki Zr-7 je to jiná káva. Řazení je plynulé a ovladatelnost stroje je skvělá.

Nákup Kawasaki Zr-7

Koupil jsem Kawasaki v létě 2018 v pojízdném stavu od nejmenované paní. Na moto jsem se přišel podívat do bazaru, kde stála Kawasaki Zr-7 a čekala na příštího majitele. Nevypadala pochopitelně zdaleka tak hezky jako na fotkách, ale já pod tím viděl hezkou motorku. Na první pohled byla vidět velká porce špíny a na druhý to byla porce ještě větší. Orezlé svody výfuku vypadaly jako liščí ohony. Ani to mě neodradilo, cena byla slušná a s prací na stroji jsem počítal. Motorka šla nastartovat, zaposlouchal jsem se do zvuků motoru. Slyšet bylo jen příjemné basové ševelení a jemný chod. Z něčeho takového zaplesá srdce asi každému, nicméně jsem si nadále kriticky prohlížel motorku. Nemohl jsem ale najít větší vítky a po projíždce, která byla nečekaně plynulá, nezáludná a svižná, jsem byl rozhodnutý. Majitelka měla motorku krátce a chtěla ji prodat kvůli karambolu, jaký se jí přihodil. Žádné vážné poškození, odřené víko motoru, popraskané budíky a prasklý obal světla. Vše jsem vyřešil doma po svém. Předtím motorku měla také žena a nedostatečně pečovala o moto. Původní technický průkaz byl ztracen a ani to mě neodradilo, vlastním duplikát.

Servis a opravy

Motorka Kawasaki Zr-7 patří ještě ke starým dobrým strojům poctivé a jednoduché konstrukce. Motocykl je dobře opravovatelný. Jedinou výtku mám k servisu ventilových vůlí, protože pro vyndavání podložek ventilů je nutné povolit rozvodový řetěz a odmontovat vačkovou hřídel. Oproti konkurenční Suzuki - kdy stačí jen pomocí nástroje vyndat podložku - je to opravdu komplikované.

Přeze všechny nešvary i komplikace lze v pohodě servisovat motorku doma v garáži. Stačí jen mít chuť do práce, nemít strach se do něčeho pustit, být pečlivý a vlastnit potřebné nářadí. „Když je pořádný vercajk, jde vše!“

Parametry Kawasaki Zr-7

Rozměry
Délka2 105 mm
Šířka785 mm
Výška1215 mm
Rozvor kol1455 mm
Zdvih od země130 mm
Výška sedla800 mm
Suchá hmotnost210 kg
Motor
TypČtyř-takt, vzduchem chlazený, DOHC
Vůle ventilů0.05 - 0.15 mm
Počet válců4
Vývrt66.0 mm
Zdvih54.6 mm
Objem738 ml
Kompresní poměr9.5 : 1
Výkon56 kW
KarburátorKeihin, CVK32 x 4
StartérElektrický startér motoru
MazáníPumpa
OlejAPI SE, SF nebo SG
VizkozitaSAE10W-40, 10W-50, 20W-40
Převodovka
SpojkaVíce-lamelová v mokré lázni
Převodovka5-stupňů
Řazení1-dolů, 2-nahoru
První2.333
Druhý1.631
Třetí1.272
Čtvrtý1.040
Pátý0.875
Finální převodový poměr2.375
Podvozek
TypTrubkový
Přední tlumičeTeleskopické, vinutá pružina, olejem tlumená
Cestování předního kola130 mm
Zadní tlumičeSpojený centrální typ, olejem tlumený
Cestování zadního kola130 mm
Brzdy
PředníDvojité kotouče
ZadníJednoduchý kotouč
Elektrika
SvíčkaNGK DR9EA nebo ND: X27 ESR-U
Baterie12 V 10 Ah
Hlavní světlomet12 V 60/55 W(halogen)
Parkovací světlo12 V 5 W
Brzdové světlo12 V 5/21 W x 2
Otáčkoměr12 V 3.4 W
Tachometr12 V 3.4 W
Neutrál (kontrolka)12 V 3.4 W
Dálková světla(kontrolka)12 V 1.7 W
Blinkr(kontrolka)12 V 3.4 W
Tlak oleje(kontrolka)12V 3.4W
AlternátorTřífázový střídavý
Výstup22 A @5 000 rpm, 14 V
Kapacity
Motorový olej3 600 ml
Palivová nádrž 20 l