Suzuki GS500E a její revitalizace

Můj motocykl Suzuki GS500E a naše společné zážitky i nesnáze, nákup, revitalizace a prostě vše

„Podrobnější ale i obsáhlejší diskuse a manuály mohou být na serveru www.motorkari.cz, odkud jsem čerpal většinu teorie i servisních manuálů.“

www.motorkari.cz

Úvodem o Suzuki GS500E

Suzuki GS500E je hojně zastoupený model ,,naháče'' vyráběný od 80. let. Klasicky vypadající, vzduchem chlazený dvouválec s charakteristickým zvukem je dobře zkonstruovaný a vhodný i pro začínající. Lehká a stabilní konstrukce je perfektní do města a skvěle se hodí i mimo. Není to žádný supersport, ale po zatáhnutí Vás čeká příjemné zrychlení k bezproblémovému předjíždění. Údržba není složitá a je třeba pouze dodržovat servisní intervaly. Spotřeba se pohybuje mezi 3,5 - 5l dle stylu jízdy a vyladění motoru i karburace. Jednoduchost stroje má za následek i spolehlivost. Za 6 let pravidelné údržby odchází pouze spotřební zboží a prasklo mi lanko spojky.

Jednoznačně musím Suzuki GS hodnotit jako mimořádný stroj, který nezklame, neurazí, ale naopak potěší a naučí. Suzuki GS500E jsem si zamiloval. Vozila mě do práce a na výlety, najel jsem s ní necelých 30 000 km. Moto jsem prodal a koupil silnější Kawasaki Zr-7, ale brzy mi začala chybět. Je veliká škoda, že výroba tohoto modelu již ustala. Mnohé jsem se s GS500E naučil, hlavně jezdit a servisovat, velice doporučuji případným zájemcům.

Nákup ojetého GS

Koupil jsem ji na podzim roku 2018 ve špatném a nepojízdném, leč trochu zachovalém stavu, motor se zdál být v pořádku, neběžela na 1 válec (asi ucpaný karburátor). Prodejce mi ji dovezl až ke garáži, byla odhlášená a dovezená z Německa. Ideální stav a práce mohla začít.

Parametry Suzuki GS500E

Rozměry
Délka2 075 mm
Šířka725 mm
Výška1 045 mm
Rozvor kol1 410 mm
Zdvih od země155 mm
Výška sedla790 mm
Suchá hmotnost169 kg
Motor
TypČtyř-takt, vzduchem chlazený, DOHC, TDCC
Vůle ventilů0.03 - 0.08 mm
Počet válců2
Vývrt74.0 mm
Zdvih56.6 mm
Objem487 ccm
Kompresní poměr9.0 : 1
KarburátorMIKUNI BST33SS, twin
Vzduchový filtrPolyesterové vlákno
StartérElektrický startér motoru
MazáníPumpa
Převodovka
SpojkaVíce-lamelová v mokré lázni
Převodovka6-stupňů
Řazení1-dolů, 2-nahoru
Primární převodový poměr2.714
První2.461
Druhý1.777
Třetí1.380
Čtvrtý1.125
Pátý0.961
Šestý0.581
Finální převodový poměr2.437
ŘetězDID 520V6, 110 článků
Podvozek
Přední tlumičeTeleskopické, vinutá pružina, olejem tlumená
Zadní tlumičeSpojený centrální typ, olejem tlumený
Elektrika
SvíčkaNGK: DPR8EA-9 nebo ND: X24EPR-U9
Baterie12 V 39.6 kC
Pojistka20 A
Hlavní světlomet12 V 60/55 W
Parkovací světlo12 V 4 W
Blinkr12 V 21 W
Brzdové světlo12 V 5/21 W
Otáčkoměr12 V 3.4 W
Tachometr12 V 3.4 W
Neutrál (kontrolka)12 V 3.4 W
Dálková světla(kontrolka)12 V 1.7 W
Blinkr(kontrolka)12 V 3.4 W
Tlak oleje(kontrolka)12 V 3.4 W
Kapacity
Palivová nádrž s rezervou17.0 l
Rezerva3.5 l
Motorový olej-výměna2 600 ml
Motorový olej-s filtrem 2 900 ml
Motorový olej-přeplnění3 200 ml
Přední tlumiče382 ml

Servisní intervaly

Servisní intervaly jsou různé, prodleva mezi kontrolami záleží na typu údržby. Některé položky je třeba kontrolovat často a některé i po delších intervalech. Obecně lze tvrdit, že servisní interval platí pro vše každých 6 000 km a je třeba zkontrolovat motocykl.

BaterieK6 000 Km
Brzdová kapalinaKV6 000 km / 2 roky
Brzdové hadiceKV6 000 km / 4 roky
BrzdyK6 000 Km
Motorový olej a filtrV6 000 km
Nahuštění pneumatikK6 000 km
Palivová soustavaK6 000 km
Palivové hadičkyKV6 000 km / 4 roky
PneumatikyK6 000 km
Přední tlumičeK24 000 km
ŘetězKP1 000 km
ŘízeníK6 000 km
SpojkaK6 000 km
Synchronizace karburátorůK6 000 km
Šrouby kostryD6 000 km
Šrouby motoruD6 000 km
Ventilové vůleK6 000 km
VolnoběhK6 000 km
Vzduchový filtrV12 000 km
Zadní tlumičeK6 000 km
Zapalovací svíčkyKV6 000 km / 12 000 km

Servis a opravy

Suzuki GS500E jsem si opravoval a udržoval sám a věřte, že motorku do cizích rukou nepůjčím. Jestliže máte k ruce servisní příručku, chuť udělat věci pořádně a dostatečné dílenské vybavení, zvládnete to i Vy

Pravidelná údržba motocyklu je dána výrobcem a je popsána v servisním manuálu. Konkrétně Suzuki GS500E je vskutku jednoduchá na konstrukci a uspořádání. Vše je přístupné a motorka se za nic stydět nemusí.

Revitalizace ojetého kusu

Motorka byla lakovaná „podomácku“ načerno a nevypadalo to příliš dobře. Nádrž měla ošoupanou bílou barvu, rovněž doma lakovanou.

Rám stroje, byl pod černým lakem krásně stříbrný původní barvou z výroby, která je podle mě skvělá. Strávil jsem několik dní otíráním a odstraňováním černé barvy, kterou předchozí majitel měl asi moc rád.

Motoru ten černý nátěr také zřejmě neprospíval. Hned to trochu prokouklo...

Zrzavý výfuk jsem pečlivě obrousil a nastříkal 3 vrstvy černou barvou do vysokých teplot.

První start po rozebírání

První start po rozebírání neproběhl zrovna v pořádku, zjistil jsem totiž, že palivový kohout, ten na kterém se přepíná rezerva, protíká zkrz membránu do podtlaků, což mělo za následek přesycení jednoho válce benzínem. Když jsem podtlakovou hadičku z kohoutu odpojil, byl v ní benzín. Musel jsem koupit nový palivový kohout.

Na videu je vidět druhý start, kde jsem palivový kohout již vyměnil.